Analysis of knowledge of women in prison situation after educational action on diabetes

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Benedita Josefina da Silva
http://orcid.org/0000-0001-8210-3246
Ariadne Cristinne Pereira de Moura
http://orcid.org/0000-0002-1767-4840
Bianca Carvalho da Graça
http://orcid.org/0000-0002-1878-2237
Vagner Ferreira do Nascimento
http://orcid.org/0000-0002-3355-163X
Thalise Yuri Hattori
http://orcid.org/0000-0003-4491-0375
José Roberto Temponi de Oliveira
http://orcid.org/0000-0001-6580-2547
Marina Atanaka
http://orcid.org/0000-0003-3543-3837
Ana Cláudia Pereira Terças-Trettel
http://orcid.org/0000-0001-8761-3325

Abstract

Objective: To analyze the acquisition of knowledge about diabetes in inmate women in a public chain of Mato Grosso, after educational activity. Method: Experimental study, in which 52 inmates were submitted to a semi-structured questionnaire, followed by an educational activity for 30 min and reapplication of the questionnaire after seven days. Inferential statistics were performed using the Wilcoxon test. Results: It was shown an increased knowledge about the relationship between the genetics of the individual and the development of the disease, between healthy eating and the development of diabetes, between obesity and hypertension with diabetes, and existing treatments and difference in the treatment of type I and II diabetes. Inmates also expanded their knowledge regarding signs and symptoms and visual problems as one of the complications of diabetes patients. However, there was no increase in knowledge about the existence of cure and concern about developing diabetes. Conclusion: The effectiveness of the educational activity was observed due to the expansion of the previous knowledge, which makes it possible to direct the care and preventive activities to the reeducands and reduce the vulnerabilities to which they are exposed.



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1.
Silva BJ da, Moura ACP de, Graça BC da, Nascimento VF do, Hattori TY, Oliveira JRT de, Atanaka M, Terças-Trettel ACP. Analysis of knowledge of women in prison situation after educational action on diabetes. Health Sci J [Internet]. 2019Dec.3 [cited 2024Apr.24];9(4):13-0. Available from: https://portalrcs.hcitajuba.org.br/index.php/rcsfmit_zero/article/view/897
Section
ORIGINAL ARTICLE
Author Biographies

Benedita Josefina da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT)

Bacharel em Enfermagem pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil. 

Ariadne Cristinne Pereira de Moura, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT)

Bacharel em Enfermagem pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil.

Bianca Carvalho da Graça, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT)

Acadêmica de Enfermagem pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil.

Vagner Ferreira do Nascimento, Professor adjunto do curso de Enfermagem da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil.

Doutor em Bioética pelo Centro Universitário São Camilo (CUSC) e professor adjunto do curso de Enfermagem da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil. 

Thalise Yuri Hattori, Professora assistente do curso de Enfermagem da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil.

Mestra em Ciências da Saúde pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e professora assistente do curso de Enfermagem da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), câmpus de Tangará da Serra. Tangará da Serra (MT), Brasil. 

José Roberto Temponi de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), câmpus de Cuiabá. Cuiabá (MT), Brasil.

Doutor em Agronomia/Energia na Agricultura pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) e professor adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), câmpus de Cuiabá. Cuiabá (MT), Brasil. 

Marina Atanaka, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), câmpus de Cuiabá. Cuiabá (MT), Brasil.

Doutora em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública (ENSP) e professora adjunta do Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), câmpus de Cuiabá. Cuiabá (MT), Brasil.

Ana Cláudia Pereira Terças-Trettel, Docente adjunta da Universidade do Estado de Mato Grosso , campus de Tangará da Serra Docente Permanente do Mestrado emSaúde Coletiva da Universidade Federal de Mato Grosso

Docente adjunta da Universidade do Estado de Mato Grosso , campus de Tangará da Serra
Docente Permanente do Mestrado emSaúde Coletiva da Universidade Federal de Mato Grosso

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